Dag 11 Monument Valley

30 september 2013 - Monument Valley, Utah, Verenigde Staten

Vandaag gaat de wekker om 7 uur af, het belooft een leuke en drukke dag te worden.    Om de dag goed te laten verlopen hebben we een strak schema :)

We zijn begonnen met een heerlijk ontbijtje in het gezellige casino hotel in Colorado. Uiteraard gaan we weer voor een typische Amerikaans ontbijt, namelijk hash browns met scrambled eggs en bacon. Dit te samen met een bakje koffie geld als een goede bodem voor de dag.

Vandaag zullen we net als gisteren door 3 staten rijden. Rond negen uur komen we bij de eerste bezienswaardigheid aan in de staat Colorado. Four Corners National Monument, dit is de enige plek in amerika waar 4 staten op een punt samenkomen. Hier maken we een paar foto's, uiteraard zoals als het hoort, met de handen en voeten op de staten en dan de billen van de grond. Op zich is het allemaal niet heel spannend, maar we zijn er toch maar geweest. Na even gekletst te hebben met een Amerikaans echtpaar zijn we in de auto gestapt en door gereden naar de staat Utah. Rond 11 uur arriveerden we bij Goosenecks State Park. Dit natuurfenomeen is miljoenen jaren geleden ontstaan door water en wind. Het is eigenlijk een rivier die door erosie steeds verder is uit gesleten terwijl het landschap erom heen steeg. Deze rivier slingert door het landschap heen. Van boven af gezien lijkt het net op een zwanen nek. Deze kleine onbekende State Park was bijzonder mooi en apart om te zien.

Niet ver hier vandaan ligt onze volgende bestemming. Aan de horizon zie je de gedaantes van Monument Valley al liggen. Vorig jaar hebben we tijdens onze West Amerika reis Monument Valley ook al bezocht, maar dat was zo mooi dat we de gelegenheid wilde aanpakken om hier nog eens langs te gaan, maar dan wel op een andere manier. Ver voor de vakantie heb ik een tour geboekt genaamd Mysterie Valley, tijdens deze tour gaan we aan de hand van een echte navajo indiaan naar de mooiste plekjes in Monument Valley. Op deze plekken mogen gewone bezoekers niet komen, dit is alleen mogelijk dmv een tour.

rond 1 uur werden we op gehaald door Don, een echte navajo indiaan geheel in stijl gekleed, hij stelde zich voor en met een paar grappen brak hij snel de ban. Met een groepje van 6 personen gingen we in een offroad wagen Monument Valley in. Don is zelf geboren en opgegroeid in Monument Valley bracht ons naar de mooiste plekjes, hij wist overal iets over te vertellen en heeft zelfs voor ons gezongen terwijl we met onze ogen dicht aan iets of iemands dierbaars moesten denken. Rond half 5 kwamen we moe en verbrand uit de Valley met een voldaan gevoel. Don heeft er een super middag van gemaakt en we kunnen deze dag bestempelen als een hoogtepunt van onze reis.

Na het afscheid nemen zijn we snel in de auto gestapt, we hadden nog een reis van 4 uur voor de boeg naar onze slaap plaats en volgende bestemming, de grand canyon gelegen in de staat Arizona.