Dag 13 Springdale - Kanab

3 mei 2014 - Kanab, Utah, Verenigde Staten

Als om 7 uur de wekker gaat heb ik eigenlijk maar een paar uur geslapen. Het beddengoed rook heel erg naar de wasverzachter, die geur was zo sterk dat ik er de hele nacht last van had. Jacqueline heeft echter lekker geslapen.

Om 8 uur rijden we naar Zion NP, wat echt pal achter Springdale is gelegen. Dus staan we 8.05 bij de ingang, echter zijn we niet de enige, er is al een kleine wachtrij.
Vanwege de voorspelde temperatuur van 32 graden wilden we al vroeg in het park zijn.

In Zion NP kun je veel verschillende wandelingen maken, echter zijn er twee die je gedaan moet hebben. De eerste is "The Narrows", dit is een wandeling door een rivier welke loopt tussen twee stijle rotswanden. Deze wanden komen steeds dichter bij elkaar, vandaar de naam Narrows. Deze heb ik twee jaar geleden al mogen lopen. De tweede wandeling die je gedaan moet hebben is Angel's Landing. En laat deze nu vandaag op het programma staan. De wandeling start in de Zion Canyon aan de voet van een berg die midden in de Canyon staat. Vanaf de top heb je een 360 graden uitzicht. Aangezien deze wandeling behoorlijk zwaar is loopt Jacqueline logischerwijs niet mee. Met een goed boek blijft ze achter.

Angel's Landing is een gevaarlijke wandeling. Met name het laatste stuk waar je met behulp van kettingen over een steile bergkam moet lopen. Deze berg heeft in totaal al 6 levens opgeëist, waarvan de laatste in 2004. Het eerste stuk is nog vrij gemakkelijk, maar al snel volgen drie grote switch backs (bochten), gevolgd door een klein stukje vlak op hoogte. De volgende hindernis bestaat uit 21 kleine switch backs. Als je deze hebt overleefd ben je op de helft en heb je zicht op het laatste gedeelte. Op dit punt wordt dan ook het koren van de kalf gescheiden. Veel mensen bedanken voor de eer en gaan terug. Ik moet eerlijk bekennen dat ik gedurende het laatste stuk ook meerdere malen heb bedacht waarom iemand dit überhaupt zou willen. Kortom het laatste stuk omhoog langs de kettingen was gevaarlijk, eng en lastig. Eenmaal boven was de beloning een schitterend uitzicht, even voel je je echt een engel die geland is op een mooi stukje aarde.

Na een half uur genieten en uitrusten begin ik aan de terug weg. Na 3,5 uur wandelen kom ik terug bij het begin punt waar Jacqueline lief op mij staat te wachten. Samen lopen we naar de Zion Lodge waar we gezellig wat eten en drinken.

Om 3 uur zoeken we de auto op en rijden we richting Kanab waar ons volgende motel is. De route hier naartoe is Scenic Byway 9, volgens vele een van de mooiste routes van Amerika. Tijdens deze weg stoppen we diverse keren om al dat moois te bewonderen. Deze route is zo mooi dat we over 12 miles een uur doen.

Rond 5 uur komen we aan bij het motel, voor ons een oude bekende want hier hebben we tijdens onze vorige reis ook geslapen. Aangezien Kanab maar een heel klein dorpje is hebben we weinig keus en moeten we weer bij de grote gele M eten.

Morgen hebben we een dag die we nog moeten invullen. Wellicht een mooie wandeling of een beetje rustig aan doen voor Jacqueline, die ondertussen een flinke buik heeft gekregen.

1. Leo Geerts:
    4 mei 2014
    Geweldig leuke verhalen ben ook erg benieuwd in wat voor auto jullie daar rondrijden
  2. Victorien:
    5 mei 2014
    Jullie hebben weer volop mogen genieten van al dat moois wat jullie tegen komen leuk om er over te lezen en de mooie foto's xxxx