Dag 6 Yellowstone part II

25 september 2013 - Jackson, Wyoming, Verenigde Staten

Vanmorgen vroeg opgestaan, meteen buiten kijken naar het weer, helaas zoals voorspeld regende het. Voor het ontbijt zijn we naar een restaurantje gereden, daar hebben we scrambled eggs met bacon op. Vervolgens weer even de auto afgetankt en op goede hoop naar Yellowstone. Eenmaal in het park aangekomen was het verassend droog. Onze eerste stop was een bezoek aan Old Faithfull, dit is de bekendste geiser die om ieder uur kokend water 30 meter de lucht in schiet. Dit is natuurlijk  altijd wisselend, eigenlijk vond ik hem niet zo hoog spuiten. Maar goed, toch een aparte belevenis.

De volgend stop was upper geyser basin, dit is een gebied vol met vulkanische  bezienswaardigheden zoals kleinere geisers, steamholes, en hot pools. Werkelijk een lust voor het oog, een bijzonder stukje wereld eigenlijk. Je kijkt je ogen uit en de foto camera maakt over uren. Het mooiste in deze basin is de morning glory pool, ik kan het wel uitleggen maar ik zal de foto toevoegen, dat lijkt me makkelijker :)

Tijdens het terug lopen zagen we op een afstandje de beehive geiser afgaan, dit is uiterst zeldzaam, want de uitbarsting van deze geiser kunnen ze namelijk niet voorspelen.

Ondertussen begon het een beetje te regenen en kwamen er donkere wolken op, maar de weer goden waren ons goed gezind. Al heel snel trok de lucht weer open en werd het zelfs een beetje warm. Dus op naar de volgende stop, de midway geyser basin, waar de grand prismatic pool is gelegen, dit is de grootste hot pool in Yellowstone.

De dag begint nu al te korten en we willen nog naar de west thumb gelegen aan de Yellowstone river. Maar eerst gaan we nog snel bij het visitor centrum van de Old faithfull een sanitaire stop maken, dus wilde ik graag nog een keer de Old faithfull zien uitbarsten en deze keer viel het niet tegen, met veel kabaal spoot hij het water meters de lucht in. Eindelijk gezien wat ik had verwacht.

Nu snel naar de auto en naar de west thumb, deze is gelegen aan de zuid kant van Yellowstone. En juist hier had het vannacht gesneeuwd en was er een waarschuwing voor sneeuw gedurende de dag. En dat was niet gelogen, de sneeuw vlokjes vlogen ons om de oren. Snel hebben we wat dingen bekeken, maar besloten om het park te verlaten en een motel te gaan opzoeken, we moeten immers nog 1,5 uur rijden om het park uit te kunnen en naast de sneeuw werd het al aardig donker, een wijze keuze want de sneeuw nam alleen maar toe. Rond 8 uur kwamen we aan bij een klein motel, prima voor alleen de nacht. Vandaag kunnen we omschrijven als een echt hoogtepunt, hier komen we zeker ooit terug.

Temperatuur: 3 graden

Aantal km: 240