Dag 8 Yosemite NP - Jamestown

29 april 2014 - Jamestown, California, Verenigde Staten

Zoals de plaatselijke Piet Paulisma had belooft zou het vandaag een hele mooie dag worden, en hij heeft niet gelogen. Een stralende zon en een helder blauwe lucht, zonder maar een wolkje te bekennen. Dat komt goed uit want vandaag hebben we een hele dag in de Yosemite Valley gepland.  Rond negen uur tanken we de auto af en rijden over de berg pass richting de Valley. Nog even hoopte ik dat Glacier Point vandaag wel toegankelijk was, maar de wens viel bij het Ranger station in duigen. Ze vertelde me dat het nog wel een paar dagen kon duren. Stiekem had ik hier al rekening mee gehouden, maar een man mag toch hoop hebben. Vol goede zin rijden we door naar de Valley. Gelukkig is het minder druk dan gisteren, in het weekend is Yosemite een leuk uitje voor de Californische bevolking.

We stoppen als eerst bij Sentinel Meadow. Dit is een mooie grasweide midden in de valley. Via een zogenaamde boardwalk, deze beschermd de grasweide, lopen we naar  het startpunt van de Yosemite Fall trail.  Dit is de grootste waterval van Yosemite, hij bestaat uit een upper en een lower fall. Als we bij het start punt aankomen staan er een aantal herten te grazen. Duidelijk gewend aan mensen want ze laten zich gemakkelijk fotograferen.

Via een pad van 2 miles door de bossen wandelen we naar de lower fall. Het water valt hier zo hard naar beneden dat je nat wordt van de nevel. De upper falls laten we voor wat het is, de route hier naar toe is te lastig voor mijn zwangere vrouw. Via een andere route lopen we gezellig door een mooi bosgebied naar de parkeerplaats. Onderweg komen we veel fietsende mensen tegen, ook zijn er veel kleine kinderen. Zo speken we een Nederlands gezin aan met een kindje van 2 jaar. We vragen hun hoe het bevalt en hoe de reis is verlopen met een kindje van twee. Ze zijn zeer positief, wat ons tevreden stelt. Yosemite is bij uitstek kind vriendelijk.

Na al dat wandelen eten we de verse karamel donuts die we vanmorgen nog gehaald hadden bij de walmart. Een aardbeien yoghurtje gaat er ook prima in. Na al dit lekkers gaan we opzoek naar het visitor center. Als we deze naderen zien we op een informatie bord tot onze grote verbazing dat glacier point open is. We twijfelen geen moment en rijden meteen richting de uitgang van het park. Glacier road ligt namelijk buiten de valley, we moeten eerst weer een stuk de berg pass op voordat we de glacier road bereiken. Deze berg pass brengt ons op een hoogte van 8000 ft, onderweg komen we steeds meer sneeuw tegen,  na een uurtje rijden komen we dan uiteindelijk aan bij glacier point. Na een korte wandeling komen we aan op een van de mooiste plekjes van Amerika. Het is een eer om hier te mogen zijn. Een goed uur lopen we hier rond en maken we volop foto's. Rond vier uur is het dan echt tijd om te gaan, de terug weg naar ons volgende hotel is nog dik 2,5 uur rijden en ik wil graag voor het donker de berg pass af zijn.

Rond half 7 komen we aan in Jamestown, dit kleine stadje gelegen aan een oude spoorlijn maakte vroeger furore als tussen stop, echter is deze spoorlijn komen te vervallen en is het trein station nu een museum. We slapen hier in een klein hotelletje. Het heeft trouwens meer weg van een spookhuis, alles is van hout en kraakt. Op de gang hangen oude spiegels en zwart wit schilderijen waarvan je zou zweren dat de ogen van de mensen je volgen als je langs loopt. Onze kamer aan het einde van de overloop is echter prima en het is maar voor een nachtje.

1. Toos:
    30 april 2014
    Zo te lezen vermaken jullie je wel. Een extra gelukje dat de bergpass open was gegaan. Blijf jullie verhalen volgen.
  2. Annemarie:
    30 april 2014
    Klinkt goed; mijn zwangere vrouw :-)